Postyr Logo

Projekter

Sådan får du en film ud i 60+ biografer på under en uge

Postyr Postproduktion har i forbindelse med biograf-lanceringen af Armadilo tænkt utraditionelt og har formået at få en film ud på markedet på en brøkdel af den tid, man plejer at bruge på det – og til en brøkdel af prisen.

Da Janus Metz’ prisvindende dokumentarfilm, Armadillo i forrige uge vandt Semaine de la Critique prisen på Cannes Filmfestival, fik vi pludselig travlt her i Postyr Postproduktion. Dagen efter, at  prisen var i hus i Cannes, blev det besluttet at rykke biografpremieren halvanden måned frem. Vi stod således over for den udfordring at få rullet en dokumentar i spillefilmslængde ud i 60+ biografer på blot en uge!

Dette krævede nytænkning på flere fronter og en masse overarbejde. Først skulle filmen tekstes til dansk af Dansk Video Tekst, som også har stået for den engelske og den franske oversættelse. Dernæst skulle der laves dansk grafik og justeres på colorgrading og lydmix, hvilket resulterede i, at filmen først var færdig mandag aften – to dage før premieredagen. 35mm-kopier var umulige at få at få fremstillet i så stort antal, ligesom økonomien qua projektets form ikke var til det. Derfor skulle der tænkes uden for de gængse rammer. For at ramme flest muligt biografer med det bedst mulige resultat kørte vi parallelt ikke færre end tre distributionsformer:

1. DCP – Digitale kopier til de ca. 10 biografer i Danmark, der har mulighed for at afvikle digital 2K – den optimale løsning mht. til kvalitet. Dette var aldrig prøvet før på en dansk film. Postyr allierede sig med Post Produktion afdelingen i Dansk Video Tekst, som efterfølgende har stået for selve encodningen af film og lyd til en DCP-pakke. Efter at have set resultatet på det store lærred er både vi og fotograf Lars Skree meget imponeret over kvaliteten. Som Lars Skree spontant udbrød, da vi første gang så den digitale kopi (grundet tidspres så vi testen i en sal med betalende publikum): “Jeg ser detaljer, jeg aldrig før har set – det er fantastisk”. DCP-encodningen er dog stadig en tung proces, der tager nogle dage – så det skal man lige have med i sin beregning.

2. Distribution via Dansk Reklame Films servere og projektorer. Dansk Reklame Film dækker 51 biografer og 232 sale i Danmark. Ved at feede Armadillo ind i deres serversystem kunne vi med et hug få filmen ud i alle disse biografer. Kompromiset er, at filmen bliver encodet til 720p H.264 format og 4.1 ProLogic2 i stedet for 5.1 surround. Postyr har stået for at teste setup’et sammen med Dansk Reklame Film, og Gi Lyd! har i samarbejde med DRF stået for at optimere lyden, så man får det optimale ud af PL2-systemet. Overvejer man denne distributionsform, kan man med fordel allerede i lydmixet tage hensyn til disse betingelser.

3. Bluray – til de biografer, der ønsker lidt bedre kvalitet end den, Dansk Reklame Film kan levere – men stadig ikke er i stand til at vise DCP. Fordelen ved Bluray er fuld 1920×1080 opløsning, bedre komprimeringsalgoritme og 5.1 surround sound. Ulempen er tungere administration for biograferne, da bluray’en skal afvikles manuelt og ikke kan integreres i de ellers automatiserede playlist-processor, som biograferne kører efter. I forbindelse med denne proces har Postyr Postproduktion også været i dialog med en række biografer for at optimere deres Bluray-afvikling (der er en række faldgruber), ligesom vi har optimeret selve programmeringen af Bluray’en, så den passer bedst muligt ind i biografernes måde af afvikle filmen på.

Står du nu eller i fremtiden med en film, der kræver nytænkning, når det kommer til postproduktion og distribution, så tøv ikke med at give os et kald.

PS: Armadillo solgte 23.000 billetter i åbningsweekenden.

Toke Rude Trangbæk
Postyr Postproduktion
Spontinisvej 7
2450 KBH SV

· 88271717
· 31412141